A sportmasszázs a svédmasszázsban használatos fogásokat veszi alapul, viszont sokkal erőteljesebb, intenzívebb annál. A sportmasszázs során nemcsak a felszíni szöveteket, izmokat dolgozzuk meg, hanem a mélyebb rétegeket, mélyizomzatot is. A masszázs egyszerre élénkít és ellazít. Csökkenti az esetleges sérülések lehetőségét, hiszen a rendszeres masszázsnak köszönhetően, az izomzat regenerciója és ellenálló képessége fokozatosan nő, nem beszélve a teljesítményről. Tudta, hogy a megfelelően és rendszeresen végzett sportmasszázs az izom teljesítőképességét többszörösére képes növelni? A sporttevékenységek előtti masszázs lényege a feszülő, letapadt, merev, görcsös izmok felszabadítása. A masszázs hatására az izmok rugalmasak, ellenállóbbak, terhelhetőbbek lesznek. A sportolás utáni masszázs pedig hatékonyan képes eltávolítani az izomzatban felgyülemlett salakanyagokat, az izomlázért felelős tejsavat. Az eredményfokozás érdekében érdemes több folyadékot inni a masszázs után, hogy a méreganyagok könnyebben távozzanak a szervezetünkből. Sportmasszázs alkalmával, a masszőr különböző izomlazító, regeneráló krémeket, olajokat használ, melyek segítik az izomzat bemelegedését, illetve ellazulását, felgyorsítják a vérkeringést, ezáltal pedig nő oxigénellátottság.

  • A sportmasszázs alapjában véve öt alaptechnikából épül fel: vibrációból, simításból, gyúrásból, dörzsölésből és ütögetésből, melyeknek kombinációja alkotja a masszázsprogramot. A sportmasszázs a tréning minden fázisában alkalmazható:

  • Edzések alatt: rövid ideig tartó masszázst alkalmazhatunk két edzésrész között, amikor a sportolónak minden erejére és maximális figyelemre van szüksége.

  • Felkészítő, bemelegítő masszázs: a verseny előtt 15-20 perccel, mintegy az izomzat bemelegítésére alkalmazható. Relaxáló vagy stimuláló (ébresztő) jellegű is lehet. De a sérült izomrész helyét is érintheti a bemelegítő hatás gyorsítása érdekében. Mindez természetesen nem helyettesíti magát a bemelegítést.

  • Helyreállító masszázs: két versenyszám között, a fáradt izomzat ellazítására és annak következő megmérettetésre való felkészítésére alkalmazható.

  • Regeneráló masszázs: A felkészülési-, ill. versenyidőszakban minden sportolónak szüksége van legalább heti 2 teljes test masszázsra a test teljes izomzatának ellazítása, a fáradt szervezet relaxálásának céljából. Fontos, hogy a masszázs időtartama és gyakorisága mindig a sportoló igényeihez alakuljo, és legalább 40 percig tartson, a mozdulatok ereje, az alkalmazott technika igazodjon a sportoló egyéni alkatához, érzékenységéhez, személyes kéréseihez.

  • Sérülések megelőzését célzó masszázs: lényegében megegyezik a helyreállító-, ill. regenerációs masszázsokkal, hiszen akkor, ha az izomzat állapota helyreállt, a rövidülések-, izomcsomók szétoszlatásra kerültek a test teljes egésze ellazult állapotba került és így helyreállt a szervezet egyensúlya, úgy nagy eséllyel a sérülések kockázata is jelentősen csökkent. Az extrém erős edzések nagymértékű izomrost károsodáshoz, megsokszorozódott érzékenységhez vezetnek, ezért ezekben az esetekben tilos rögtön masszázst alkalmazni. Legjobb, ha két nap elteltével vesz részt a sportoló a nyújtó, lazító, regeneráló masszázson.

Gyakorlati tanácsok a masszázsterápiát illetően

  • Lázas állapotban, vírusos- vagy bakteriális fertőzés fennállása esetén, magasvérnyomás, fertőző bőrbetegség, trombózis, stb. esetében szigorúan tilos a masszázson való részvétel.

  • Hetente minimum kétszer, maximum három-négy alkalommal részesüljünk masszázsban az eredményesség érdekében.

  • A részmasszírozás ne tartson 12 percnél rövidebb ideig.

  • A teljestest masszázs ne tartson kevesebb, mint 20 percig.

  • Izomsérülések, szalagbántalmak esetén a klasszikus masszázs alkalmazható.

  • Nyirok-ödéma esetén a manuális nyirokmasszázs a leghatékonyabb.

  • Egy masszázs-sorozat általában 6-12 alkalomból áll, azonban létezhetnek ettől eltérő esetek.

  • A masszázs-kúra után 4-6 hét szünetet (ingermentes pihenőfázist) kell tartani.

  • Sportsérülés fennállása esetén nagyon fontos a sportoló, az orvos és a gyógytornász együttműködése.